onsdag 16 juli 2008

Barca vs Götet

Ja, nu när jag har bott här nere ett bra tag och bara har en månad kvar kan det ju vara läge att göra en liten jämförelse mellan de två städer som ligger mig varmast om hjärtat. Vilken är egentligen den ultimata staden? Vi börjar med...

1. Vädret. Hmmm, ja detta blir inget svårt val i alla fall. Barcelonas härliga klimat, med vårväder redan i början av februari och en sommar som verkar vara i en evighet, äger ganska lätt Göteborgs regniga somrar och slaskiga vintrar.
Ställning: Barca (1) - Götet (0)

2. Utelivet. I Barcelona finns allt. Och då menar jag verkligen allt: Du kan gå på vanliga klubbar, gayklubb, efterfestklubbar där de släpper ut syrgas så man ska hålla sig vaken, shotbarer, karaokebarer, svartklubbar, isbarer, dansa under bar himmel med mera, med mera. Lika många ställen som du har varit på finns det ställen kvar att upptäcka. I Barcelona är det fest veckan lång! I Göteborg finns...avenyn. Say no more.
Ställning: Barca (2) - Götet (0)

3. Säkerhet. Jag är inte rädd när jag är ute på kvällen här i Barcelona, men det faktum att i princip alla mina kompisar här i Barcelona har blivit rånade, medan jag det inte har hänt en endaste gång i Göteborg talar ju sitt tydliga språk.
Ställning: Barca (2) - Götet (1)

4. Frihet. Här i Barcelona bor man med sina kompisar, kontakten med tjatande samt oroliga föräldrar sker på eget initiativ och städar gör man när man själv känner för det. I Göteborg bodde jag hemma i ständig kontakt med föräldrar som alltid verkade tycka att man kunde ha något vettigare för sig.
Ställning: Barca (3) - Götet (1)

5. Jobb. Denna blir tuff. Jag jobbar ju i och för sig bara sex timmar per dag här på Transcom och aldrig helger, men det är ju inte direkt kul att sitta och ta emot skit via telefon hela dagarna. När man inte får så mycket samtal är det såklart chill att bara sitta framför datorn, men det märks ju på lönen när man knappt säljer något. I Sverige däremot jobbade jag häcken av mig, kunde bli uppemot 50 timmar i veckan i bland. Det värsta var ändå att jag från augusti till februari jobbade varenda lördag utan undantag. Kan ju också tillägga att det är ett otroligt monotont arbete att sitta i kassan på en ICA-butik. Dock var lönen himla bra så denna rond får nog dömas oavgjord.
Ställning: Barca (3) - Götet (1)

6. Personlig integritet. Att kunna gå genom stan utan att bli verbalt attackerad av diverse drägg är en lyx man inte kan hitta här i Barcelona. Det gör absolut ingen skillnad om du har klätt upp dig för en utekväll eller om du går i dina skabbigaste mjukisbyxor och fläckig tröja för att köpa cola till filmen en söndagskväll. Kommentarerna haglar över dig hur du än ser ut. Därför måste man älska alla tysta, artiga svennar i Göteborg!
Ställning: Barca (3) - Götet (2)

Sammanfattningsvis kan jag då konstatera att Barcelona vann min lilla jämförelse. Kanske gör det faktum att man bor här på lånad tid att man älskar staden lite extra. Man har liksom alltid i bakhuvudet att det inte kommer vara för alltid. Jag vet i alla fall att jag kommer se tillbaka på min tid här med glädje och saknad.

Inga kommentarer: