måndag 30 juni 2008

Viva España! España por favor!

Oj oj, nu blir det ett långt inlägg eftersom jag inte har hunnit blogga under helgen. Abstinensen har varit stor!

I fredags var det som sagt takterassfesten hemma hos Ragna & Malin mfl. Jag och Louise tog vägen om Carrefour efter jobbet för att köpa lite dricka och påbörjade sedan vandringen mot festen. Efter att ha gått hela vägen och släpat oss upp för alla 20000 trappsteg var man sådär lagom fräsch. Ni anar inte hur varmt det är här nu! Men uppe på terassen var det i alla fall lite svalare så där satt vi och pratade och drack. Även vattenpipan kom fram ett tag. Mer folk droppade in med tiden, alla Transcomare, förutom Louise då. Det hela var väldigt trevligt, men vid halv fyra kände jag och Louise att det var dags för oss att påbörja vår vandring hem. Den tog en timma...

På lördagen unnade vi oss lite sovmorgon innan jag och Louise gick till stranden medan Mathilda var hemma och vilade. Efter några timmar av sol och bad gick jag och Louise till stan för att handla vissa grejer till lägenheten:

Väggfärg efter "nagellacksincidenten"
Kaostiksoda till vår eländiga dusch
Nya glas eftersom vi har krossat några stycken var

Dessa ärenden klarades av hyfsat snabbt och utan större problem. På vägen hem ville Louise som vanligt ta vägen om sin bar för att spana in sin kärlek. Det blev tyvärr inget flörtande där, utan istället hamnade vi mitt i en gayfestival där vi blev nedsprutade med en vattenpistol, som förhoppningsvis inte var laddad med annat än vatten, samt såg en väldigt naken man iklädd endast skor och djävulshorn. Som tur var är vi härdade efter snart ett halvår i Barcelona, så detta var inget som chockade oss nämnvärt.

Sedan hann jag och Louise i princip bara hem och vända innan vi gick till Zahara, en cocktailbar som ligger i Barceloneta. Vi hade blivit tipsade att de har gratis trådslöst internet, så vi gick dit, tog var sin fruktshake och passade på att lägga upp lite bilder på facebook. Ska försöka lägga upp lite bilder här också snart. Baren var i alla fall jättefräsch och det bästa är att den bara ligger två minuter från lägenheten som vi flyttar till ikväll. Lätt nya stammishaket! Resten av lördagskvällen ägnades åt flyttstädning. Urtråkigt!

På söndagen blev det först stranden som vanligt. Jag lyckades bränna mig lite lätt i ansiktet, kände mig som en kräfta resten av dagen. Sen var det så dags att konka våra tunga väskor till vår nya lägenhet. Jag och Mathilda ska nämligen flytta in med två tjejer från jobbet nu när Louise åker hem. Även om lägenheten inte ligger så långt bort var det en himla pärs att släpa bort alla dessa kilo. Mer beskrivning av nya lägenheten kommer senare.

På kvällen var det så äntligen dags för EM-finalen mellan Spanien och Tyskland. Vi gick till Ryans där vi mötte upp med Malin, Malin och Karro. Stämningen var på topp med kall öl och drinkar för bara 2,5 euro. Den höjdes om möjliget ännu mer efter Torres mål. Eftern segern gick vi till La Rambla och drogs med lite i gatufesten som var helt galen. Viftande flaggor överallt, folk som sjöng och tutande bilar. På väg hem lyckades vi irritera ett gäng tyskar genom att skrika Viva España när vi gick förbi. De uppretade tyskarna svarade då med att kasta vatten på Louise som blev halvt dränkt. Vad gjorde vi då? Svalde vår ilska samtidigt som vi gick och förbannade tyskarna tyst för oss själva på väg hem? Inte då! Vi gick in i första bästa kiosk, köpte vatten och hämnades samtidigt som vi glatt sjöng/skrek Viva España igen. Sedan tog vi en annan väg hem...

I eftermiddag kommer ägaren till lägenheten där vi har bott i fyra månader och kollar att allt är som det ska. Klarar vi "besiktningen" får vi tillbaka depositionen så det är bara att hålla tummarna. Imorgon åker Louise hem till Sverige så det blir antagligen Fellini ikväll, ett värdigt avsked. Kommer må skit i morgon när jag ska gå till jobbet, men det får det vara värt!

1 kommentar:

Anonym sa...

HAHAHAHA fyfan vad kul! (det med vattnet) hade jag latt velat sett men var val kanske inte riktigt top notch vid den tidpunkten. repris tack!